Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، آموزش به غیرمتخصصانی که قادرند با توانایی‌های خود نقش انکارناپذیری در رشد برنامۀ سئوی سازمان خود داشته باشند یکی از برنامه‌های ضروری برای توسعۀ هر برنامۀ سئو SEO (Search Engine Optimization) است. در واقع هر فردی در حرفۀ خود با وب‌سایتی کار می‌کند، پتانسیل تاثیر بر عملکرد جستجوی بنیادی آن سایت به سمت پیشرفت یا پسرفت را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کار با افراد دارای دانش سئو عنصری اساسی برای مقیاس‌بندی استراتژهای سئو است.

پی ‌بردن به این موضوع که موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند و چه عواملی بر رتبه‌بندی آن‌ها مؤثر است، کارشناسان را قادر می‌سازد فرصت‌ها و محدودیت‌های کار را ارزیابی و به آن توجه ‌کنند. با ‌وجود ‌این، هر کس که با سئو کار کرده می‌تواند بگوید نتیجۀ آموزش گروه‌های مختلف دیگر در زمینۀ سئو سایت تا چه میزان متفاوت و متنوع است.

اینفوگرافیک | آشنایی با هرم بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

سئو فرایندی پیچیده و دائماً در حال تغییر است. همین ویژگی باعث هیچان‌انگیز بودن کار سئو می‌شود و هر چه افراد بیشتر درگیر آن می‌شوند، کار کاربردی‌تر می‌شود. در این نوشته با یک مقایسه و بررسی راه‌های چهارچوب‌بندی تلاش‌های آموزش سئو این نتیجه حاصل می‌شود که این راه‌ها می‌تواند به کارشناسان ناآشنا به سئو کمک کند تا با افزایش دانش خود در این زمینه افرادی موثرتر برای سازمان خود باشند.

آموزش سئو به غیرمتخصصان

حتی با وجود تحصیلات نگارنده در حوزۀ آموزش، سال‌ها کار و کسب تجربه در زمینۀ سئو و علاقۀ وافر به فعالیت در این موضوع، آموزش کاربردی نظریۀ سئوی پیشرفته مدت‌هاست کماکان مانند نوعی چالش باقی است. نگارنده اذعان می‌دارد سیاهۀ عریض و طویلی از «مواردی که جواب نمی‌دهند» و برای آن‌ها پاسخی نیست در تجربۀ آموزشی خود دارد.

آموزش عمیق و همراه با ذکر جزئیات و ریزه‌کاری‌های موجود روشی کامل به ‌نظر می‌رسد؛ اما ارائۀ حجم زیادی از اطلاعات دربارۀ یک موضوع جدید به‌جای تزریق ذره‌ذرۀ اطلاعات باعث سردرگمی فراگیر می‌شود. ساده‌انگاری موضوع و تساهل در انتقال کامل اطلاعات موجود در یک موضوع که برای آموزنده قابل ‌درک باشد، از سویی باعث به هدر رفتن محتوا و از سوی ‌دیگر، سبب تضعیف اعتماد به ‌نفس فرد می‌شود. نتیجۀ هر دو رویکرد یکی است: حفظ حداقل دانش و اندکی از پذیرش بی‌معنا.

یکی از بهترین راه‌های دستیابی به مفاهیم نو و ناآشنا، استفاده از توانایی«استعاره» است. استعاره‌های خوب می‌توانند ابزار آموزشی فوق‌العاده قدرتمندی باشند، زیرا سبب می‌شوند از درک موجود افراد برای هدایت آن‌ها به ‌سوی مفهومی جدید استفاده شود و از آن به‌عنوان چهارچوبی برای معرفی مفهوم جدید و غریب به ‌کار گرفت.

گوگل یک کتابدار است

اگر مجموعۀ فعالیت‌های یک کتابدار در یک کتابخانه بازبینی و بررسی شود، نقش موتور جستجوی گوگل به ‌شکل انکارناپذیری مشابه نقش یک کتابدار خواهد بود. هردو نمایۀ اطلاعات و منابع را تنظیم می‌کنند و هنگام مراجعۀ مردم به آن‌ها و طرح سؤالاتشان، با استفاده از دانش و تجربۀ خود و به‌کارگیری نمایه‌ها و فهرست‌ها منتخبی از منابع مفید را به آنان معرفی می‌کنند.

شرح مفهوم در این روش دو کارکرد مهم را ایفا می‌کند:

۱. به مثابۀ نوعی چهارچوب در کتابخانه‌ها به عنوان شالودۀ آموزش سئو

۲. تمرکز بر فرد و خواسته‌اش نه بر موتور جستجو

توجه به کارکرد دوم حیاتی است؛ زیرا کتابدار دانش سئو را برای ارائۀ خدمات بهتر به کاربر به ‌کار می‌گیرد نه فقط علامت‌گذاری جعبه‌های دلخواه به مثابۀ یک الگوریتم؛ تصوری ناکارآمد که پس از استنباط واقعیت و تمرکز بر نکات فنی ایجاد می‌شود. با این پیش‌زمینه، اکنون می‌توان استعاره را بیشتر گسترش داد و در مورد عواملی که بر منابع انتخاب‌شده برای کاربر تأثیر می‌گذارند صحبت کرد.

ویژگی‌های صفحات وب و کتاب

هر بار که فردی با یک پرسش به کتابخانه مراجعه می‌کند، کتابدار منابعی را به او معرفی می‌کند که پاسخ پرسش‌هایش را در آن منابع پیدا کند. واضح است که هر کتاب ‌ویژگی‌ خاصی دارد و در نوع خود منحصربه‌فرد است زیرا:

الف) مراجعان اطمینان دارند که در قفسه‌های کتابخانه، (منابع چاپی) یا پایگاه الکترونیک (منابع الکترونیک)، به‌درستی نمایه شده‌اند.

ب) کتابداران به مناسب و مرتبط بودن موضوع کتاب با پرسش مطرح‌شده اطمینان دارند.

وقتی از ارائۀ خدمات صفحات وب توسط گوگل صحبت می‌شود، دقیقاً به چه معنی است و معادل ارائۀ چه خدمتی در کتابخانه‌هاست؟

در این‌جا ،ضمن مقایسه به برخی شباهت‌ها اشاره می‌کنیم:

وقتی گوگل در صفحات وب می‌خزد – شبیه ورق زدن یک کتاب - ‌برای ارزیابی خواننده از میزان تطابق محتوای کتاب با جستجوی مورد نظر او عمل می‌کند. هر چند ممکن است محتوا دقیقاً با موضوع مورد جستجوی خواننده مطابقت نکند، اما نیاز او به مطلب مورد نیاز را برآورده می‌سازد. وقتی مراجع برای بازیابی منبع مورد نیاز خود از یک واژۀ نامرتبط یا نامتعارف برای جستجو استفاده می‌کند، برقراری ارتباط با او برای درک دقیق نیاز او اهمیت بسیار دارد، به‌ویژه زمانی که گروه‌های تولید محتوا و کپی‌رایترها (تبلیغ‌کنندگان) واژه‌های خاص خود را به‌کار می‌برند. از طرفی، یادگیری گستردگی دامنۀ یک محتوای غیرمتعارف و شناخت واژه‌های مرتبط و نزدیک به آن توانایی جستجو برای رسیدن به کلیدواژۀ اصلی را افزایش می‌دهد و تصور اشتباه بسیاری از افراد غیرمتخصص را که سئو را به معنی تکرار بیش‌ از حد واژگان کلیدی (keyword stuffing) می‌دانند، اصلاح می‌کند.

با گذر زمان، افراد با خواسته‌های مشابه (هم‌رشته یا در یک مقطع تحصیلی بودن و نظایر آن) و نیازهای مشابه به کتابخانه مراجعه می‌کنند. هر بار پاسخگویی به مراجعان و بازخورد آنان به کتابدار نشان می‌دهد کتابداران تا چه اندازه نیاز کاربر را درک کرده و به آن پاسخ مناسب داده‌اند. به‌طور ‌مثال، ممکن است کتابدار کتاب مرتبط با موضوع یک دانشجو را به وی معرفی کند. وقتی چند بار دانشجویان فقط با تورق سریع کتاب دوباره آن را به قفسه برمی‌گردانند، کتابدار بار بعد آن کتاب را توصیه نمی‌کند. از سوی دیگر، کتابدار درصدد برمی‌آید از کتابی که مراجعه‌کنندگان از آن بسیار استقبال می‌کنند، نسخه‌های بیشتری تهیه کند.

درک این مطلب که گوگل هم دقیقاً همین کارها را می‌تواند انجام دهد، مانند نرخ ریزش یک مطلب، اندازه‌گیری درصد کاربرانی که بعد از دیدن یک صفحه از آن خارج می‌شوند و... نشان‌دهندۀ میزان جذابیت آن سایت است؛ همچنین نرخ کلیک (تعداد کلیک کاربران به تعداد دفعات نمایش نشانی سایت که هر چه تعداد کلیک بیشتر باشد، محتوا جذاب‌تر بوده است) می‌تواند برای کسی که در تحلیل داده‌ها توانایی لازم را ندارد، ناآشنا باشد.

استفاده از قیاس مؤثر

در جلسات آموزش سئو بارها این نکته تأکید می‌شود که با توجه به توانایی کتابداران برای قیاس مؤثر، آن‌ها نقش بسیار مؤثری در دستیابی به اطلاعات درست ایفا می‌کنند. برای استفادۀ مؤثر کتابداران از این توانایی، توجه به سه نکته ضروری به نظر می‌رسد:

۱. این اطمینان به ‌وجود آید که قیاس انجام‌شده برای کاربر مناسب خواهد بود. با استفاده از روش قیاسی، پیامی به کاربر مخابره می‌شود؛ ممکن است این پیام برای ما قابل ‌درک باشد، اما لزوماً برای کاربر قابل ‌درک نباشد.

۲. شناخت محدودیت‌های قیاس بسیار مهم است. اینکه چه هنگام دربارۀ سئو و موتورهای جستجو به صراحت و مستقیم صحبت شود، حائز اهمیت است. صحبت کردن در لفافه، قدرت انتقال پیام را کم و مخاطب را گیج می‌کند.

به قیاس به مثابۀ یک سرگرمی نگاه کنید. آموزش استفاده از قیاس دسترسی به کلیدواژه‌ها را راحت‌تر می‌کند، درگیری با موضوع را بیشتر و آموزش برای فهم مطلب و به خاطرسپردنآن را ساده‌ترمی‌کند.

نوشته کلودیا هیگینس (استراتژیست سئو در شرکت کانداکتر Conductor)

ترجمه: پرستو نقدی (معاون کتابخانه مرکزی، موزه و مرکز اسناد دانشگاه شهید بهشتی)

کد خبر 634170 برچسب‌ها اینترنت - موتور جستجو شرکت گوگل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اینترنت موتور جستجو شرکت گوگل موتور جستجو یک کتابدار آموزش سئو یک کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است

فرهنگ مدح و مداحی یکی از عوامل مهم در ترویج اندیشه اسلامی شیعی و تثبیت آن در طول تاریخ ایران اسلامی به شمار می‌رود و در طول تاریخ مداحان و شاعران فراوانی با استفاده از اشعار، سیره و رفتار اهل بیت (ع) را با اسلوب‌های هنری و قالب‌های جذاب پایدار و تأثیرگذار توصیف و به مخاطبان انتقال دادند.

به گزارش مهر، هیأت فرصتی برای پرورش انسان و انسان‌سازی است که اگر به این مقوله بها داده نشود و آموزش‌های لازم صورت نگیرد، خسارتی را در پی خواهد داشت و چون مداحان و هیأت‌های مذهبی با جمعیت قابل‌ملاحظه‌ای از افراد جامعه به‌ویژه جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند می‌توانند نقش مؤثری در تربیت آنان داشته باشند بنابراین اگر محتوایی که مداحان و هیأت‌های مذهبی به مخاطبان خود می‌دهند، غنی نباشد ممکن است تربیت دینی جوانان به‌ویژه انگیزه حضور مردم در مجالس دینی با چالش روبه‌رو شود.

بر همین اساس در بیست و ششمین گام مصاحبه با مداحان با قاسم رضایی مداح اهل بیت (ع) گفت‌وگو کردیم که بخش اول آن تقدیم نگاهتان می‌شود:

از نقطه شروع مداحی بفرمائید و اینکه چطور وارد این عرصه شدید؟ از محضر کدام اساتید در این زمینه بهره بردید؟

اجازه می‌خواهم با یک شعر شروع کنم؛

هر کس به نوحه خوانی او انتخاب شد / از انتصاب حضرت ختمی ماب شد

مداح شد ز روز ازل هر کسی گلش / مخلوط با غبار ره بوتراب شد

این انتصاب ما که بر او نوحه‌گر شویم / قبل از ولادت من و عالیجناب شد

بر هر زبان اجازه ذکرش نمی‌دهند / خفاش کی مدیحه‌گر آفتاب شد

زیر سوال‌گر برود ذاکر علی / باید برای فاطمه فکر جواب شد

رحمت به محتشم که به یک نوحه خوانی‌اش / مرغ هوا و ماهی دریا کباب شد

فردا که پرسش از همه گردد چه داشتی / گوید حسین: نوحه سرایان حساب شد

در همین ابتدا بگویم که من حقیقتاً شرمنده اهل بیت هستم، از این جهت وقتی جایی می‌روم خجالت می‌کشم که بگویم مداحم و می‌گویم من استاد دانشگاه هستم. یک زمانی در جوانی بدون لکنت می‌گفتم من مداحم.

حتی زمانی که در سپاه منصب داشتم هر جا می‌رفتم می‌گفتم بگویید ذاکر امام حسین (ع) است اما الان دیگر رویش را ندارم و خود را شرمنده آل الله می‌دانم. من هم مانند همه شیعیان در دامن پرمهر مادرم حب اهل بیت را دریافت کردم. دایی من مرحوم مشهدی جمال قلی بیگی شاعر و نوحه سرا بود و درس خوانده مکتب خانه بود می‌گفت و می‌نوشت بعد همان را با صوت بسیار خوش می‌خواند. عمویم هم در سال‌های قبل از انقلاب وقتی که با هیأت روستا به مشهد مشرف می‌شدند نوحه می‌خواند، آن زمان شاید چهل پنجاه تا ضبط صوت می‌گذاشتند و صدایش را ضبط می‌کردند.

مردم می‌گفتند استاد سبزعلی وقتی نوحه می‌خواند دیگر احتیاجی به روضه نیست. ایضا مرحوم پدرم هم خوش صدا و مشوق خوبی برای ما بودند روستای ما روستای پرجمعیتی بود. یک معلمی داشتیم که اهل نیشابور بود، هیأت را ایشان در روستا بنا کرد، در این هیأت نهج‌البلاغه و رساله امام را برای مردم می‌خواند البته به دلیل شرایط خفقانی که بود می‌گفت رساله آیت الله خویی یا فلان مرجع است.

یادم است که اولین نوحه‌ام را شب ششم محرم برای حضرت قاسم (ع) خواندم، حتی شعرش هم یادم است؛

خواهرم از حرم گلاب و قرآن بیار که به میدان رود نوگل باغ بهار

قاسم بن الحسن پوشد از خون کفن من غریبم

این اولین باری بود که من خواندم، لرزیدم ولی خواندم از یک طرف عمو و از یک طرف دایی مشوق من بودند نوحه که تمام شد و ترس من هم از خواندن جلوی جمع تمام شد.

من فقط نوحه می‌خواندم، تا اینکه انقلاب شد. یکی از دوستان ما که در دفاع مقدس به شهادت رسید ایشان اهل دعا و نیایش، دعای کمیل و زیارت عاشورا بود. ) شهید شکرالله غفوری (ما آن موقع اصلاً غیر از دعای توسل بقیه دعاها را نمی‌شناختیم، این شهید بزرگوار بود که دعا و زیارت خواندن را باب کرد.

من هم کنار ایشان می‌خواندم، تا اینکه پایم به جبهه باز شد، مخصوصاً در پادگان آموزشی سپاه چون من خوش صوت بودم فرمانده پادگان هر جایی که من را می‌دید در برنامه‌های مختلف صبحگاه، شامگاه و غیره دعوت به خواندن می‌کرد. تا اینکه کم کم علاوه بر نوحه سایر جوانب مداحی را مانند دعا و مناجات را هم شروع کردم. البته شهید جمال قریشی که معاون فرهنگی پادگان بودند خیلی راهنمایی می‌کرد.

در عنفوان جوانی در روستایمان یک کتابخانه با چهار هزار عنوان کتاب راه انداختم، اما متأسفانه یک روز که از جبهه برگشتم دیدم یک عده کتاب‌ها را ورق ورق کرده و در بین میوه‌های چیده شده گذاشته بودند. خیلی ناراحت شدم و با گریه به خانه برگشتم و ماجرا را برای مادرم تعریف کردم. مردم هم که از ارزش این کتاب‌ها آگاه نبودند آن‌ها را برای استفاده در باغ برداشته بودند، برگشتم و از باغ‌ها آن مقداری که سالم مانده بود را جمع کردم که چیزی حدود صد و پنجاه عنوان می‌شد.

علاوه بر خواندن کم کم مطالعه‌ام هم زیاد شد و شروع به نوشتن هم کردم. برای شهید بهشتی یک مقاله نوشتم، در جبهه جایزه گرفتم راجع به نهج‌البلاغه هم یک نوشته دارم. یادم هست که درباره نهج‌البلاغه نوشته بودم: دری است از درهای بهشت، به عثمان بن حنیف دنیاشناسی می‌آموزد برای حسن بن علی (ع) فلسفه بلند هستی، را تبیین می‌کند طلحه و زبیر را به محاکمه می‌کشد، شیطنت معاویه را برملا می‌کند و ابوموسی اشعری را در پیشگاه وجدان به محاکمه می‌کشاند.

شما کدام لشکر بودید؟

ابتدا کردستان و گردان‌های جندالله و در سومین اعزام به لشکر ۷۲ رفتم، تقریباً پای ثابت دوکوهه و دعای کمیل و عزاداری‌ها بودم. در آن دوران جواد علی گلی، رضا پوراحمد و حاج محسن هم بودند. خواندن برای یگان‌های رزم و تشییع شهدا همیشه بود. بعد از جنگ من مسئولیت دایره قضائی و انضباطی نیروی زمینی سپاه را عهده دار شدم.

در آن موقعیت هم باز پای ثابت حسینیه امام خمینی (ره) در پادگان شهید صفوی بودم، در شهادت‌ها و ولادت‌ها می‌خواندم. آقا عزیز همیشه می‌گفت یا رضایی بخواند یا آهنگران، مداح از بیرون نیاورید. ایشان به شدت با مداحان سلبریتی مخالف بود. آقا عزیز جعفری علاوه بر اینکه یک چهره نظامی هستند به شدت هم فرهنگی، دقیق و منظم هستند. تقریباً از این سال‌ها بود که در وادی مجموعه مداحان افتادم.

می‌توانم بگویم از هفت هشت نفری که در این برهه با آن‌ها آشنا شدم بهره زیادی بردم. دو جلد کتاب هم در این خصوص دارم. آبرومندان درگاه حسین (ع)، یازده پیرغلام که از دنیا رفتند. جلد دوم زندگینامه ۷۲ نفر از پیرغلامان از استان‌های مختلف را نوشتم و بسیار برایم جذاب بود.

مرحوم آقای میرزاعلی آهی را از سال ۶۰ می‌شناختم، ایشان فرمانده کمیته استان سیستان بود خیلی نمی‌توانستم ایشان را ببینیم گاهی در یادواره شهدا یا تشییع شهیدی می‌شد که می‌دیدم. از سال ۲۶ ارتباطم با ایشان مانند پدر و فرزندی شد. ایشان بنده را به نوشتن و تألیف کتاب ترغیب می‌کردند.

تا آن زمان من زیاد نوشته بودم اما دنبال کتاب شدنش نبودم که ایشان دستور دادند، بعد از آن تا کنون ۴۰ عنوان کتاب تألیف کردم که حدود ۶۴ تایش چاپ شده و مابقی هم در حال چاپ است. از دیگر بزرگوارانی که من از آن‌ها آموختم مرحوم نادعلی کربلایی است، فرزند ایشان شهید حسین کربلایی همرزم ما بودند، دو تا از فرزندانشان در جبهه شهید شدند. استاد دیگر حاج اسماعیل ولی خانی بودند که حقیقتاً نظیر نداشتند، ایشان هم پدر دو شهید بودند. نام و زندگینامه این دو مداح گرامی هم در کتابم آورده‌ام.

از زمانی که بسیج مداحان را تأسیس کردیم با افرادی ارتباط گرفتم که فوق العاده بودند، مانند مرحوم حاج محمود اکبرزاده در مشهد، هر وقت که برای مأموریت به مشهد می‌رفتم به نجاری ایشان سر می‌زدم، می‌نشستم و با ایشان صحبت می‌کردم و از ایشان اجازه می‌گرفتم که کارم را در خراسان شروع کنم.

اگر بخواهم کلی بگویم همیشه سعی کردم از همه آدم‌ها حتی از یک بچه‌ای که می‌دیدم سرمشقی بگیرم. یادم هست در یک سفر کربلا یک آقای مداحی قرآن را به غلط خواند، یک پسربچه هشت‌ساله درگوشی به این آقا تذکر داد که شما اشتباه خواندید، ایشان هم عصبانی شد و فریاد زد گفت بچه برو بگو بزرگترت بیاد پسربچه گفت من نمی‌خواستم خودم را معرفی کنم من حافظ کل قرآن هستم، داستان آن روز پسربچه و مداح استاد من شد که اگر کاری را بلد نبودم ورود نکنم.

این آموزه دین هم هست و اهل بیت به این مساله توصیه فرمودند که اگر کسی علم کاری را نداشت وارد آن کار نشود که این عین جهالت است. زندگینامه مرحوم علامه، حاج اکبر ناظم، آقا مصطفی هاشمی دانا، خالق فکری اردبیلی و بعضی عزیزان دیگر را نوشتم و سعی کردم از هر کدام بیاموزم.

درباره آثار و تالیفاتتان در زمینه مداحی بفرمائید؟ از بین کتاب‌های خودتان کدام را مهم‌تر می‌دانید و علتش چیست؟

تالیفات بنده در سه حوزه متمرکز است؛ حوزه اول که تخصصم است حوزه حقوقی است. در حال حاضر چند تا از کتاب‌های حقوقی من در دانشگاه تدریس می‌شود که یکی از آن‌ها را خیلی دوست دارم. کتاب «حق بر آموزش» مطالعه تطبیقی لوازم و مقتضیات بر آموزش در تمام دنیا کار شده است. این کتاب در خصوص حقوق عمومی نوشته شده و رسته‌های مختلفی دارد.

جهاد دانشگاهی نام کتاب را به «حقی بر آموزش در اسناد بین‌المللی و داخلی» تغییر داده است. از جمله بخش‌های این کتاب می‌توان به معلولین و آموزش، کودکان کار و آموزش، بازماندگان تحصیل و آموزش، زبان مادری و آموزش، ادبیات دینی و آموزش، جامعه شناسی، بومی‌سازی آموزش، لیبرالیسم و آموزش، سوسیالیسم و آموزش اشاره کرد.

حوزه دوم تالیفات بنده حوزه کتاب‌های تاریخی و فقهی است. کتاب «هدایت پنهان» تقریباً سه چهار بار چاپ شده است، این کتاب در خصوص نقش شبکه وکالت در پیام‌رسانی ائمه علیهم السلام به مردم است. از زمان حضرت جواد (ع) ارتباط مردم با اهل بیت خیلی بسته شد، اما حدود سی وکیل داشتند و از این طریق با مردم ارتباط می‌گرفتند.

از جمله وکلای ائمه در این دوران علی بن یقطین، علی بن مهزیار، حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و نواب اربعه بودند. این کتاب هم کتاب خوبی است که در رسانه هم از آن رونمایی شد. علامه جوادی آملی کتاب را که دیدند بوسیدند و هم از اسم کتاب هم از موضوع کتاب تقدیر کردند.

سومین حوزه تالیفات من حوزه مدیحه سرایی اهل بیت (ع) و شهدا است. چند کتاب درباره شهدا نوشتم، از جمله کتاب «دایره‌المعارف نینوا» که درباره شهدای تیپ نینوا است.

اما در حوزه مداحی سه تا از کتاب‌هایم را خیلی دوست دارم. کتاب «چهره بی‌غبار عاشورا در مقتل» یک کتاب ۶۶۰ صفحه‌ای است که آیت الله حسینی اراکی در مقدمه آن نوشتند این کتاب در اسلام بی‌نظیر است. این کتاب تدریس هم شده است. در این کتاب ۱۰ عنصر مقتل‌شناسی را بررسی کردم. فایل کامل این کتاب را به یکی از مراکز مهم فرهنگی فرستادم، یک ماه بعد یک نفر از آن مجموعه با من تماس گرفت و گفت کتاب شما را بررسی کردیم، بسیار عالی است اما در اولویت ما نیست. گفتم می‌دانم اولویت شما این است که سی شب ماه رمضان تو دعا بگذارید، اگر اولویت فکر و تفکر بود الان به اینجا نمی‌رسیدیم.

روزی جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث داشتند اما امروز بعضی مداحان در پوشش خود دچار مشکل هستند، بعضی همین حکم ساده تشبه به کفار نداشتن را رعایت نمی‌کنند لباس‌های تنگ یا خارج از شأن یک مداح می‌پوشند و کار خود را هم درست می‌دانند.

متأسفانه مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است، حتی مقتل را هم از سرچ گوگل به دست می‌آوردند و همین‌عدم مطالعه باعث شده تا برخی اطلاعات غلط را به مخاطب خود انتقال دهند.

به هر صورت در این کتاب شانزده عنصر مقتل‌شناسی بررسی شده است. در جلد دوم آن از دلایل «ما رایت الا جمیلا» گفتم. آیت الله جوادی آملی بر این کتاب تقریض کردند. در این کتاب ۶۰۰ صفحه‌ای چند عنصر مهم و اساسی از ۱۰ عنصر مقتل‌شناسی را تشریح کردم و همه مطالبی هم که بیان شده بر اساس مبانی دینی، فقهی، روایی و قرآنی بوده است.

کتاب دیگری که جلد سوم همین مجموعه است کتاب فنون مداحی و روضه خوانی است که در آن از فن فهرست کردن، فن گریز، فن روانشناسی زیبایی، اخفا و اظهار خواندن در روضه خوانی و غیره گفتم.

این مجموعه سه جلدی شامل چند هزار صفحه است. متأسفانه متولیان بارها قول مساعدت دادند هنوز یک ریال هم کمک نکردند، مسئولی دیگر قول کاغذ دادند که آن هم محقق نشد، رئیس یک مجموعه شهرداری تهران کلی از کتاب تعریف کردند اما الان دو ماه است که جواب تلفن من را هم نمی‌دهند.

اما دو خانم و دو تا خواهر شجاع آمدند پای کار و ویراستاری این کتاب را پذیرفتند. برای این کتاب پیش فروش هم گذاشتیم که چند نفر از مداحان نفر آمدند و هر کدام با یک میلیون تومان کتاب را پیش خرید کردند. دو کتاب دیگر هم در حوزه اهل بیت (ع) تألیف کردم. یکی از این کتاب‌ها خلاصه آن مجموعه سه جلدی و با عنوان «چه بخوانیم» است. برای این کتاب هم از یک طلبه خواستم تا منابعش را جمع‌آوری کند. کتاب برای راحتی کار مداحان و روحانیون در قطع کوچک و جیبی است.

متأسفانه ما در کشور مشکل عزم داریم، عزم جدی در خیلی از امور و حوزه‌ها دیده نمی‌شود، به خصوص حوزه‌هایی مانند اقتصاد، خودرو، فرهنگ و امثال آن با ضعف عزم مواجه هستند. در خصوص مداحی هم به نظرم شاید فقط بنیاد دعبل با همه گرفتاری‌هایی که دارد، باز هم کارش را درست انجام می‌دهد.

اما بقیه تشکل‌ها خیلی فعال نیستند و گویی فقط یک اسم دارند، ضربه‌ای که تشکل‌های مختلف به جامعه مداحی زدند، ضربه سختی است که راحت نمی‌توان جبران کرد. از وقتی که این تشکل‌ها ایجاد شد مجامع الذاکرین کمرنگ شد، برخی ازمجامع ۵ هزار جمعیت داشت، ماه رمضان‌ها جا برای نشستن نبود، جلسات آقای اکبرزاده مشهد جا شاید نبود، البته خود آقای اکبرزاده هم کاریزما داشتن اما به هر نحو مجمع کارش را درست انجام می‌داد اما متأسفانه تشکل‌ها حتی همان بسیج مداحان که من خودم راه انداختم، اخلال در کار ایجاد کرد.

من از روز اول هم با این کار مخالف بودم، معتقدم هیأت رزمندگان به تمام هیئات کشور لطمه زده است، از وقتی هیأت رزمندگان رو آمد هیأت‌های شهرها و استان‌ها به صورت نیمه تعطیل درآمدند، الان خود هیأت رزمندگان هم این‌طور شده است. طوری که الان وقتی برنامه‌ای می‌گیرند زیاد رسانه‌ای نمی‌کنند، مراسم دعای ندبه شأن ازنظر کمّی تقلیل پیداکرده است، این را از آمار صبحانه‌هایی که آماده می‌کنند، می‌گویم. در حالی که برخی جلسات هفتگی در هیأت‌ها بیش از سیصد نفر حضور دارند، آن‌ها نه رسانه دارند، نه امکانات خاص دیگری.

اساسا تعریف شما از فن مداحی چیست و اصلی‌ترین کارکرد فن مداحی را در چه چیزی می‌بینید؟

رهبر معظم انقلاب درباره مداح و مداحی فرمودند: «مادح خورشید مداح خود است»، در همین جمله کوتاه رازها نهفته است. مداح باید بداند که مدح خورشید می‌کند. امروز بزرگترین اشکال مداحان ما این است که مداح نیستند و مداحی را فقط برای مداحی انجام می‌دهند، مانند نمازی که کسی فقط برای رفع تکلیف انجام می‌دهد. واضح است که چنین نمازی انسان را به معراج نمی‌برد.

مداحی که صرفاً برای رفع تکلیف باشد نیز اثری نخواهد داشت، از آن بدتر زمانی است که مداح به قصد خودنمایی بخواند. گاهی هیأت‌ها یا مداح اینقدر درگیر بنر و پوستر و تبلیغات می‌شوند که از اصل کار مداحی و برگزاری هیأت غفلت می‌کنند. گاهی هم این حجم از توجه به فرعیات و ظواهر برای پوشاندن ضعف‌های اخلاقی و فنی است. در گذشته این همه طلاق در جامعه مداحی وجود نداشت اما امروز متأسفانه هست. همه اینها به این دلیل است که ما تعریف درستی از مداحی نداریم.

مداحی چیست؟ آیا صرف اینکه یک نفر برای دیگران بخواند، این مداحی است، اگر این باشد که خواننده‌ها هم همین کار را می‌کنند. مداحی چیزی فراتر از خواندن است، مداحی یعنی به درستی معرفی کردن مادح. امام رضا (ع) فرمودند: درباره ما چیزی از خود نگویید، بلکه همان را بگویید که ما راجع به خودمان گفتیم.

داستان جالبی در این باره از امام صادق (ع) نقل شده است؛ شخصی بر امام صادق (ع) وارد شد دست روی سینه گذاشت و گفت السلام علیک یا شریف، شریف صفت و ویژگی خوبی است ظاهراً این فرد حرف بدی نزده بود امام صادق (ع) قبل از اینکه جواب سلام این شخص را بدهند فرمودند برادر کنیه تو چیست گفت ابوعبدالله امام فرمود سلام علیکم یا ابوعبدالله، گفتند ما را به کنیه خودمان بخوانید، از خودتان برای ما کنیه درست نکنید.

این برخورد امام اهمیت مداحی و درست سخن گفتن درباره اهل بیت (ع) را می‌رساند، نمی‌شود هر حرفی را درباره این بزرگواران زد. فرمودند: «ان امرنا صعب مستصعب» امر ما سخت دشوار است. اما متأسفانه امروز برای خیلی‌ها راحت شده و راحت به این قضیه نگاه می‌کنند. هر فردی با چند مستمع و یک بلندگو و یک شال گردن و خواندن خود را مداح می‌داند، اینها خوب است اما کافی نیست. مداحی اهل بیت (ع) امر خطیری است و کسی که پا در این عرصه می‌گذارد باید از جهات مختلف علمی، اخلاقی و عملی روی خود کار کند.

مداحی که می‌آید در رسانه ملی می‌گوید مرا به لاک مشکی آن خانم پشت دسته عزایت ببخش، معلوم است که یا چیزی از احکام دین نمی‌داند یا می‌داند و اهمیت آن را متوجه نشده است. کسی که لاک می‌زند جدای از آنکه خود را در پیش نامحرم تزئین کرده که حرام است نماز و طهارتش هم به مشکل برمی خورد، وقتی یک مداح چنین حرفی می‌زند به طور ضمنی این عمل غلط را تأیید کرده است.

به قول شاعر:

دلم قربانی آن سر که با خنجر کند بازی / به روی نیزه دست افشان، رود تا سر کند بازی

مرا روزی خور خوان خسان کردند و می‌ترسم / در این بازار، زر با حرمت بوذر کند بازی

چو واعظ پایبند صحبت خود نیست، جادارد / که حرمت بشکند، محراب با منبر کند، بازی

خدا فرمود: با جبرائیل دنیا جای بازی نیست / که با انگشتری، یک لحظه پیغمبر کند بازی

مرا در دل به گاه مرگ این یک آرزو باقی است / که ابراهیم دل با آتش محشر کند بازی

خلاصه بگویم، فن مداحی این است که مداح از همه علوم بداند، عربی بلد باشد، چرا که همه کتاب‌های ما یا ترجمه عربی شده یا از عربی ترجمه شده است.

مداح باید بتواند از این کتاب‌ها استفاده کند. الان متأسفانه اگر کتاب نفس المهموم را جلوی بسیاری از مداحان بگذارید نمی‌توانند بدون غلط از رویش بخوانند. یا کتاب «قَمْقامِ زَخّار وَ صَمْصامِ بَتّار» فرهاد میرزا معتمد الدوله، این کتاب هم کتاب باارزشی است، اما چند نفر با آن آشنا هستند یا می‌توانند از رو بخوانند. متأسفانه مداحان ما با کتاب‌های مرجع آشنایی ندارند.

من جایی برای آزمون و تست رفته بودم، به یک نفر گفتم چه کتاب مقتلی خوندی گفت جلد یک و دوی گلچین احمدی، گفتم آن کتاب ده جلد است باید همه‌اش را می‌خواندی اما این مقتل نیست. پرسیدم دیگر چه خواندی گفت لهوف گفتم معنی لهوف را می‌دانی گفت احتمالاً جمع لحاف است، یعنی این بنده خدا اصلاً کتاب را نمی‌شناسد و فقط یک چیزی شنیده است.

وقتی یک نفر حتی معنی نام کتاب را نمی‌داند، چطور می‌خواهد از این کتاب برای مردم نقل کند. به همین دلیل است که می‌گویم مداح باید با علوم مختلفی که با مداحی در ارتباط است مانند عربی، علم رجال، صرف و نحو و غیره تا حدودی آشنایی داشته باشد.

باید با راویان صحیح حدیث و جاعلان حدیث آشنایی داشته باشد تا دچار اشتباه نشود، ما حتی در برخی از کتب حدیثی، احادیث جعلی داریم، مداح باید حواسش به این مسائل باشد، هر حرفی را نقل نکند هر مطلبی که از هر کتابی خواند بلافاصله برای مردم بازگو نکند، کتب مرجع را بشناسد، احادیث و روایات معتبر را بشناسد و از آن‌ها استفاده کند. مداحی که با کتاب و مطالعه سروکار ندارد و محل رجوعش سرچ گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد.

توانمندی در این بخش از فنون مداحی شاید از هر بخش دیگری مهم‌تر و واجب‌تر است، اگر مداح به لحاظ موسیقی و فن خواندن چندان هم حرفه‌ای نباشد قابل تحمل است اما اینکه حرف بی‌سند و مدرک بزند و اطلاعات غلط به مردم بدهد با هیچ چیز قابل جبران نیست. البته فنون خواندن و زیبا خواندن هم در جای خود مهم است. ما یک مجموعه آموزشی با عنوان الحان الذاکرین تهیه کردیم که شامل هزار صفحه کتاب و ۷۲۷ ساعت نغمات با ذکر نام دستگاه، آواز یا گوشه مناسب می‌باشد.

ده هزار نسخه از این مجموعه در سال ۷۰ به فروش رفت. در گذشته اینقدر جلسات مداحی زیاد نبود، شاید در یک روستا یا شهر سالی ده یا بیست روز مجلس مناسبتی محرم یا ماه رمضان بود و تمام می‌شد. اما الان به هر مناسبتی مجالس برگزار می‌شود، این شرایط جدید می‌طلبد که علم و آمادگی مداح هم صد برابر قبل شود. البته بعضی از مناسبت‌هایی که جدیداً باب شده هم جای تردید دارد و مداحان باید حواسشان به این مناسبت‌سازی‌ها باشد. آیا اینها را امام صادق (ع) گفته امام باقر (ع) گفته، خب اینها بدعت است.

مداح باید حواسش به این موضوعات باشد و درگیر بدعت‌ها و رسم و رسوم من درآوردی نشود. باید مداحان و علمای تراز گذشته را الگوی خود قرار بدهیم، آن‌ها چطور رفتار کردند ما هم راه آن‌ها را برویم، نقل است به مرحوم قاضی نور الله شوشتری ایراد گرفتند، سه سال منبرش را تعطیل کرد رفت تحقیق و مطالعه کرد حتی به هند رفت و در یک کتابخانه در هند منبع حرفی را که راجع به امام حسن عسکری (ع) زده بود پیدا کرد، برگشت و به مردم گفت این سند حرفی است که من درباره امام زدم، این شیوه و رفتار اهمیت مساله را می‌رساند، ضمناً سختی کار را هم می‌رساند. مداح باید وقتی حرفی می‌زند معتبر باشد، باید طوری حرف بزند که مردم بتوانند روی حرفش حساب کنند و بدانند که حرف بیخود و بی‌سند نمی‌زند.

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • مداحی که منبعش گوگل است به درد مداحی نمی‌خورد
  • اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی برای نگهداری سالانه از آبنماهای منطقه ۵ اصفهان
  • کاهش ۲۸ درصدی مصرف انرژی با بهینه‌سازی موتورخانه‌ها
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت برای بهبود وضع هوا و کاهش فلر
  • مرجع اطلاعات بسیاری از مداحان و حتی برخی از روحانیون سرچ گوگل شده است
  • پایان سلطه گوگل با این موتور جست‌وجوی جدید
  • رقیبی تازه برای گوگل؛ موتور جستجو ChatGPT احتمالاً این هفته معرفی می‌شود
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است
  • ایران امنیت بالای انرژی دارد اگر مصرف کننده بگذارد